فضائل سوره طلاق

پیشنهاد شما مخصوص شما :

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

فضیلت و خواص سوره طلاق

 

در بیان  آیه «من یتق الله…» هر كس تقوای الهی پیشه كند و از گناه دوری نماید ، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می كند و او را از جایی كه گمان ندارد روزی می دهد و هر كس بر خدا توكل نماید ، خدا او را كفایت می كند و خداوند فرمان خود را به انجام می رساند و خدا برای هر چیزی اندازه ای داده است.شصت و پنجمین سوره قرآن كریم است كه 12 آیه دارد  و در مدینه نازل شده است.از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت است: هر كس سوره طلاق را قرائت نماید. در حال بقا و پایداری بر سنّت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم خواهد مرد. 1در سخنی از امام صادق علیه السلام روایت شده است: هر كس سوره طلاق و تحریم را در نمازهای خود قرائت كند خداوند در روز قیامت  او را از ترس و خوف و حزن و اندوه در امن می دارد و از افتادن در آتش معاف می دارد و او را به خاطر تلاوت این دو سوره وارد بهشت می كند و این دو سوره او را حفظ می كنند. زیرا متعلق به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله وسلم می باشند.2 آثار و بركات سوره طلاق

1) بهبود بیماری و ادای قرض و بدهکاریروایت شده است که قرائت این سوره برای بهبود بیماری و ادای قرض و بدهكاری مفید است.32) برای تحبیببه نیت محبت 21 مرتبه این سوره را بخوانند. 43) برای وسعت رزق 3 مرتبه این سوره خوانده شود. 5 ختومات مجرب سوره طلاق

1) وسعت رزق و روزیبرای وسعت رزق و روزی و رسیدن به مال، آیه 2-3 سوره طلاق را به این شكل ختم نماید: ابتدای ختم جمعه یا پنج شنبه یا دوشنبه باشد و اگر جمعه باشد بهتر است. تا چهل روز هر روز 159 مرتبه آیه شریفه رابخواند و بهتر است بعد از نماز صبح باشد . فقط در روز چهلم 179 مرتبه باشد و در ابتدای ختم برای استجابت حاجت، غسل حاجت نموده دو ركعت نماز بخواند و صد مرتبه صلوات بفرستد (در روز اول) و روز آخر بعد از اتمام، صد صلوات بفرستد.شك نكند و ناامید نشود و اگر بار اول به نتیجه نرسید تكرار كند كه انشاءالله به مراد می رسد.6در سخنی از امام صادق علیه السلام روایت شده است: هر كس سوره طلاق و تحریم را در نمازهای خود قرائت كند خداوند در روز قیامت  او را از ترس و خوف و حزن و اندوه در امن می دارد و از افتادن در آتش معاف می دارد و او را به خاطر تلاوت این دو سوره وارد بهشت می كند و این دو سوره او را حفظ می كنند. زیرا متعلق به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله وسلم می باشند2) گشایش كارهابه تجربه رسیده است كه هركس هر روز به خواندن آیه مباركه «من یتق الله…» «آیات 3-2» سوره طلاق همت كند مهمات و گشایش امورات بسته خود را خواهد دید. 6 3) جهت رفع گرفتارییک هفته هر شب بعد از نماز عشاء دو ركعت نماز بدین كیفیت بخواند . در ركعت اول بعد از حمد آیه «من یتق الله» آیه 3-2 سوره طلاق را 25 بار بخواند. 7 خاصیت آیه «من یتق الله…»هر كس تقوای الهی پیشه كند و از گناه دوری كند  ،خداوند راه نجاتی برای او فراهم می كند و او را از جایی كه گمان ندارد روزی می دهد و هر كس بر خدا توكل نماید خدا او را كفایت می كند و خداوند فرمان خود را به انجام می رساند و خدا برای هر چیزی اندازه ای داده است.این آیه از امید بخش ترین آیات قرآن كریم است كه تلاوت آن دل را صفا و و جان را نور می بخشد در حدیثی از ابوذر غفاری نقل شده كه حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: من آیه ای را در قرآن می شناسم كه اگر تمام انسانها دست به دامن آن زنند برای حل مشكلات آنها كافی است پس آیه فوق را سه مرتبه با تكرار تلاوت فرمود.و در حدیث دیگر فرمود: خداوند پرهیزگاران را از شبهات دنیا و حالات سخت مرگ و شدائد روز قیامت رهایی بخشید. البته مفهوم آیه این نیست كه انسان دست از تلاش و كوشش بكشد.چنانچه حضرت صادق علیه السلام فرمود: وقتی آیه فوق نازل شد عده ی درها را به روی خود بسته و رو به عبادت آوردند و گفتند خداوند روزی ما را عهد ه دار شد. این خبر به گوش پیغمبر رسید كسی را نزد آنها فرستاد كه چرا چنین كرده اید هر كس چنین كاری كند دعای او مستجاب نمی شود بر شما باد بر كار و تلاش همراه با تقوا.8 پی نوشت ها :(1) مجمع البیان، ج10، ص36(2) ثواب الاعمال، ص118(3) مستدرک الوسائل، ج13، ص290(4) درمان با قرآن،ص 120(5) همان(6) قرآن درمانی روحی و جسمی، ص260(6) همان(7) درمان با قرآن، ص121(8) قرآن درمانی روحی و جسمی،ص261منبع:tebyan.net

منبع = هلپ کده

سور‌ه‌ی
مدنی

(بعد
از سوره‌ی «دهر» نازل شده است)

نامگذاری

به‌ مناسبت
مسائلی که پیرامون طلاق و قطع پیوند زناشویی و عدّه‌ی زنان مطلقّه و دیگر احکام
خانواده و غیره که در این سوره مبارکه آمده بدین اسم
«طَلاق» نامیده شده است.

و نیز به ‌همین جهت این سوره نام دیگری دارد به ‌نام «نساء» (زنان).

فضائل و خواص

از حضرت ختمی نبوّت(ص) مروی است: هر کس سوره‌ی طلاق را
بخواند (و آن را در برنامه‌های زندگی خود به کار بندد) بر سنّت رسول خدا(ص) از
دنیا می‌رود.[1]

و نیز کسی که بر خواندن آن مداومت
نماید موفّق به‌ توبه‌ی نصوح و خالصانه خواهد شد.[2]

و حضرت امام صادق(ع) می‌فرماید: هر کس این سوره و سوره‌ی «تحریم» را در
نمازهای واجب بخواند و بر آن مواظبت نماید در قیامت در پناه خدا بوده و از حزن و
خوف آن روز ایمن و به ‌دوزخ راه نخواهد یافت و به ‌پاس تلاوت و مداومت بر آن‌ها
خداوند مسکن او را در بهشت قرار خواهد داد زیرا این دو، سوره‌های پیامبر اکرم(ص) می‌باشند.[3]

و چنانچه کسی جهت توسعه‌ی روزی سه مرتبه آن را تلاوت
نماید به ‌یاری حق‌تعالی روزی او فراخ می‌گردد.[4]

در این سوره است آیه‌ی:

«وَ مَنْ يَتَّقِ
اللَّهَ يَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكـَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ
إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أمْرِهِ قَدْ
جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَىْ‏ءٍقَدْراً»

که به تجربه رسیده هر کس هر روز این آیات را سه مرتبه
با سه صلوات قبل از آن و سه صلوات بعد از آن بخواند به‌ یاری حق‌تعالی باعث وسعت
روزی و گره‌گشائی و کفایت مهمات خواهد بود.[5]

و از حضرت رسول(ص) مروی است: هرکس سوره‌ی طلاق را بخواند خدای متعال او را از تفرقه و پریشانی
محفوظ خواهد داشت.[6]

[1]. تفسیر نورالثقلین.

[2]. تفسیر برهان.

[3]. مجمع‌البیان، تفسیر إثنی‌عشری، تفسیر اطیب‌البیان.

[4]. منتخب‌الختوم ص 525.

[5]. گوهر شب چراغ ص 150.

[6]. خواص‌الآیات ص 136.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

نشانی:تهران،خیابان جمهوری اسلامی،مسجد هدایت، دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی. تلفن: ۳۳۹۰۷۰۲۴- ۰۲۱ , شماره نمابر:۳۳۹۵۹۸۱۷- ۰۲۱

نشانی:تهران،خیابان جمهوری اسلامی،مسجد هدایت، دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی.

تلفن: ۳۳۹۰۷۰۲۴- ۰۲۱ , شماره نمابر:۳۳۹۵۹۸۱۷- ۰۲۱

نشانی سایت: hedayatgar.ir, hedayatgar.com, hedayatgar.org

نشانی ایمیل سایت: [email protected]

طراحی و تولید : ایران سامانه

نرم افزار استخاره با توجه به نظرات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی )

خداوند در آیه 94 سوره نساء می فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده اید! هنگامى که در راه جهاد گام بر مى دارید، تحقیق و جستجو کنید و به کسانى که اظهار اسلام مى کنند نگوئید مسلمان نیستید». در واقع باید با آغوش باز آنها را پذیرفت. سپس می فرماید: «مبادا به خاطر نعمت هاى ناپایدار این جهان، افرادى که اظهار اسلام مى کنند را متهم کرده و آنها را به عنوان یک دشمن به قتل برسانید». زیرا هر کس که با دیگرى کینه و خرده حسابى داشته باشد، مى تواند او را متهم کند که اسلام او ظاهرى است.

بر اساس آیه 8 سوره صف، خداوند نور خود را کامل مى کند هر چند کافران خوش نداشته باشند و از طرق مختلف مانند: سخریه، محاصره اقتصادى و اجتماعى، تحمیل جنگ، توطئه هاى داخلى منافقان، ایجاد اختلاف در میان صفوف مسلمین، اشغال سرزمین قدس، نشر فحشاء و استعمار و… بخواهند مانع گسترش اسلام شوند.همچنانکه می بینیم جمعیت مسلمانان جهان، على رغم تلاش هاى مشترک«صهیونیست ها» و«صلیبى ها» و«ماتریالیست هاى شرق»، رو به افزایش است.

از زنان، نخستین مسلمان خدیجه همسر پیامبر(ص) بود، و اما از مردان، همه دانشمندان شیعه به اتفاق گروه عظیمى از دانشمندان اهل سنت، على(ع) را نخستین مسلمان می دانند. در روایات پیامبر(ص) و سخنان علی(ع) هم به آن اشاره شده است؛ با وجود این برخی به بهانه اینکه علی(ع) در آن زمان ده سال داشته و نابالغ بوده ابوبکر را اولین مرد مسلمان معرفی کرده اند! درحالیکه خود ابوبکر هرگز چنین ادعایی نکرده بلکه او بعد از اینکه گروهی مسلمان شدند اسلام آورده. 

 با ظهور حق و آشکار شدن آن، باطل یعنى کفر و نفاق، بى رنگ گردیده و حیات آن تنها از طریق زور و فشار خواهد بود، زیرا نقاب باطل برداشته شده، و چهره کریه آن آشکار گردیده است. از سویی براى تحقق حکومت«حق» و زوال«باطل»، علاوه بر عنایات الهی، نیازمند ایجاد مقدماتی از سوی بندگان است که از آن به قابلیت قابل تعبیر می شود، در واقع پیروزی حق بر باطل، نه تنها در جنبه های مکتبی و منطقی، بلکه در جنبه اجرایی نیز بر دو اصل فاعلیت فاعل و قابلیت قابل استوار است.
 .

برخی با تمسک به آیه 62 سوره بقره، پیروان ادیان دیگر را بدون اینکه به اسلام ایمان آورند، اهل نجات دانسته اند؛ درحالیکه اگر آنها به محتوای کتب خود هم عمل کنند می بایست به پیامبر اسلام(ص) ایمان آورند. در واقع، آیه ناظر به این نکته است که هر کسى که در عصر خود به پیامبر بر حق و کتاب آسمانى زمان خویش، ایمان آورده و عمل صالح انجام داده، اهل نجات است.

آیه «وَ لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها» با جهانى بودن اسلام منافات ندارد. آیات مختلف قرآن به جهانی بودن اسلام گواهى مى دهد. در آیه 92 سوره انعام نیز با توجه به اینکه «قریه» به معنی هرگونه آبادی است و به «مکه» بخاطر اینکه آغاز پیدایش تمام خشکى هاى روى زمین است «ام القری» می گویند؛ لذا «من حولها» همه روی زمین را شامل می شود. ضمن اینکه برفرض این معنی را نپذیریم آیه به تدریجی بودن دعوت اشاره دارد.

مفهوم بزرگ شمردن خدا، اعتقاد به بزرگى پروردگار است، اعتقاد به اینکه او برتر از آن است که با چیزى قابل مقایسه باشد. از این رو امام صادق(ع) می فرماید: «خدا برتر از آن است که به وصف درآید».
 

کسى که از پدر یا مادر مسلمان تولد یافته و در یک محیط اسلامى پرورش یافته، بسیار بعید به نظر مى رسد که محتواى اسلام را تشخیص نداده باشد، بنابراین، عدول و بازگشت او به توطئه و خیانت شبیه تر است تا به اشتباه و عدم درک حقیقت، لذا استحقاق چنان مجازاتى را دارد؛ چرا که باعث تزلزل جامعه اسلامی می شود. این حکم مربوط به کسى نیست که شبهه دارد یا اعتقادى در درون دارد و در مقام اظهار آن بر نیامده، بلکه تنها کسى را شامل مى شود که به اظهار یا تبلیغ می پردازد، و در حقیقت قیام بر ضد جامعه کرده.

مجموع اهداف بعثت را با توجه به آیه 2 سوره جمعه مى توان در سه امر خلاصه کرد که یکى جنبه مقدماتى دارد و آن «تلاوت آیات الهى» است، و دو امر دیگر یعنى «تهذیب و تزکیه نفوس» و «تعلیم کتاب و حکمت» دو هدف بزرگ نهائى را تشکیل مى دهد.

در طول تاریخ، زیاده خواهی و عدم تسلّط بر امیال و خواهش های نفسانی، یکى از دلایل اصلی ظلم، بلکه شایع ‌ترین آنها است. هنگامی که انسان نتواند امیال درونی اش را تربیت و مدیریت کند، به ‏ناچار براى ارضاى آن از حدّ خویش تجاوز می کند و حقوق دیگران را پایمال می نماید. اسطوره و نماد عدالت خواهی، یعنی امام حسین(ع)، یکی از اهداف اصلی قیام خود را ظلم ستیزی قرار داده؛ و حضرت مهدی(عج) نیز تکمیل کننده راه و نهضت اوست.

خداوند به دلیل علاقه ای که به اولیای خود دارد، یاری آنها را یاری خود و ظلم به آنها را ظلم به خود تلقی کرده است. از میان این گروه، محبوب ترین افراد در درگاه ربوبی، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هستند که واسطه فیض خدا به بندگان می باشند. منظور از نصرت طلبی امام حسین(ع)، یاری رساندن به دین خداوند است. این ندای نصرت طلبی تا ابد خاموش نخواهد شد و امام مهدی(عج) نیز این ندا را به نحوی تکرار کرده، از منتظرانش می خواهد که برای نزدیک شدن زمان ظهورش بسیار دعا کنند. به امید روزی که ندای ظهورش را بشنویم، و به نصرت طلبی او به نحو احسن پاسخ گوییم.

نه تنها در میان عرب جاهلى بلکه در اقوام دیگر و حتى شاید متمدن ترین ملل آن زمان، زن شخصیتى ناچیز داشت، و غالباً با او به صورت یک کالا رفتار مى شد؛ ولى اسلام با این خرافه در ابعاد مختلفش سرسختانه جنگید، مخصوصاً تولد دختر را که ننگ مى دانستند در احادیث اسلامى به عنوان گشوده شدن باب رحمت خدا به خانواده معرفى کرد. نمونه آن در رفتار پیامبر(ص) با دخترش فاطمه(س) و سخنان حضرت درباره آثار محبت به دختر و برکت های دختر قابل مشاهده است.

قرآنى که مى گوید: گرامى ترین شما نزد خدا، پرهیزکارترین شما است، چگونه این تبعیض غیر منطقى را مى پسندد؟ این حکم، به هیچ وجه با تاریخ سازگار نیست؛ زیرا بسیار کسانى بودند که روزى در ردیف مهاجران و انصار بودند، و سپس از راه خود منحرف شدند، و مورد خشم و غضب پیامبر(ص) قرار گرفتند. این موضوع با دلیل عقل نیز سازگار نیست؛ زیرا عقل، هیچ گونه امتیازى براى یاران پیامبر(ص) بر دیگران قائل نمى باشد، چه تفاوتى میان «ابو جهل ها» و کسانى است که نخست ایمان آوردند، سپس از آئین او منحرف شدند؟!

خداوند  خطاب به پیامبر مى فرماید: «اگر شیطان تو را به فراموشى افکند و با این گونه اشخاص سهواً همنشین شدى به مجرد این که متوجه موضوع گشتى فوراً از آن مجلس برخیز و با این ستمکاران منشین». متکلّمین ما انبیاء و ائمه(ع) را علاوه بر احکام، در موضوعات عادى نیز معصوم می دانند. بنابراین، روى سخن در آیه گرچه به پیامبر(ص) است اما در حقیقت منظور پیروان او هستند.

طبق آیه 50 سوره انعام، پیامبر(ص) می فرمود: من هرگز ادعا نمى کنم که از همه امور پنهانى و اسرار غیب آگاهم، بلکه تنها ذات پاک خدا از همه چیز با خبر است. ولى هیچ مانعى ندارد که خداوند، قسمتى از علم غیب را که مصلحت مى داند، و براى تکمیل رهبرى رهبران الهى لازم است، در اختیار آنها بگذارد؛ لذا در قرآن می خوانیم: «فَلا یُظْهِرُ عَلى غَیْبِهِ أَحَداً * إِلاّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُول».

پیامبر(ص) نیز وظیفه دارد، مطابق ظاهر و بر طبق دلیل طرفین دعوا قضاوت کند. البته در چنین داورى معمولاً حق به حق دار مى رسد، ولى گاهى هم ممکن است ظاهر دلیل و گواهى گواهان با واقع تطبیق نکند .اینجا است که باید توجه داشت، حکم داور به هیچ وجه واقع را تغییر نمى دهد، و حق، باطل و باطل، حق نمى شود.

درباره مفهوم امّى بودن پیامبر(ص) سه احتمال معروف وجود دارد: 1- درس نخوانده. 2- تولد در سرزمین مکّه. 3- به معنى کسى که از میان توده مردم قیام کرده. ولى معروف تر از همه، تفسیر اول است که در آیه 48 سوره عنکبوت نیز به آن اشاره شده و این موضوع منافاتى با آن ندارد که پیامبر(ص)، به تعلیم پروردگار قادر بر خواندن یا نوشتن بوده باشد.

پیامبر(ص) به خاطر اشتغالات فکری و شرائط خاص رهبری، که در هر ماه تقریباً یک جنگ بر او تحمیل مى شد، و با توجه به اینکه همسران متعدد داشت و رقابت هاى زنانه متداول آنها، طوفانى در درون خانه ایشان برمى انگیخته، و فکر او را مشغول مى داشته؛ رعایت مساوات در هم خوابی (حق قَسْم) برای ایشان بسیار دشوار بود. لذا به حکم آیه 51 سوره احزاب این مسئله از او ساقط شد، و حضرت هرگونه می خواست اوقات خود را تقسیم می کرد، هر چند او با این حال حتى الامکان مساوات و عدالت را رعایت مى کرد.

آیه 10 سوره فرقان، این اعتقاد کفار را که پیامبر(ص)، اگر فرشته نیست لااقل باید از اشراف باشد، را اینگونه پاسخ می دهد که؛ خدا می تواند بهتر از آنچه فکر می کنند هم برای پیامبران فراهم کند ولی آنها باید مثل افراد عادى، مستضعفان و محرومان باشند، تا بتوانند پناهگاهى براى همه انسانها باشند و ایمان مردم به ایشان، به خاطر علاقه به هدف آنان باشد نه به خاطر ترس از قدرت و شوکت آنها و یا به واسطه میل و طمع به مادیات آنها.

دلیل همگونى رهبر و پیروانش مطلب روشنى است؛ زیرا از یکسو، مهم ترین بخش تبلیغى یک رهبر، بخش تبلیغ عملى او است: همان الگو بودن و اسوه بودن، و این تنها در صورتى ممکن است که: داراى همان غرائز و احساسات، و ساختمان جسمى و روحى باشد. و از سوى دیگر، رهبر باید همه دردها، نیازها، و خواسته هاى پیروان خود را به خوبى درک کند، تا براى درمان و پاسخگوئى به آن آماده باشد.

آیه 102 سوره بقره، به این تهمت یهود پاسخ مى گوید و می فرماید: سلیمان هرگز به سحر توسل نجست و این برخی انسان های طغیانگر بودند که از اوراق جادوگری و تعلیماتی که هاروت و ماروت، دو فرشته خدا، در زمینه ابطال سحر به مردم داده بودند، سوء استفاده می کردند.

گر چه بعضى از مفسران ـ تحت تأثیر افکار تند غربى ـ داستان آدم(ع) و همسرش را«مجاز» دانسته و«سمبولیک» معنی کرده اند، اما ظاهر آیات قرآن حکایت از یک جریان واقعى مى کند و اشاراتى به زندگى آینده نوع بشر در این جهان دارد که تحت تأثیر غرائز سرکش قرار نگیرد و در عین حال  به رحمت خدا امیدوار باشد.

شک نیست که سجده به معنى «پرستش» مخصوص خدا است؛ لذا فرشتگان براى آدم«سجده پرستش» نکردند، بلکه سجده براى خدا بود ولى به خاطر آفرینش چنین موجود شگرفى در مقابل او صورت گرفت. و یا این که سجده بر آدم کردند اما سجده «خضوع» نه پرستش.

آدم(ع) با زندگى در زمین و سختی های آن هیچ گونه آشنائى نداشت؛ لذا لازم بود مدتی در بهشت ـ که یکى از باغ هاى سرسبز و پرنعمت این جهان بود ـ ساکن شود و نیز بداند هر چند او آزاد آفریده شده، اما این آزادى، مطلق نیست که هر چه خواست انجام دهد و نیز لازم بود بداند که اگر خطا و لغزشى دامن گیرش شود درهاى سعادت براى همیشه به روى او بسته نمى شود؛ لذا در عین این که براى خلافت زمین آفریده شده بود، مدتى در بهشت درنگ مى کند و دستورهائى که به او داده مى شود جنبه تمرین و آموزش داشته است.

در این که «کلمات» چه سخنانى بوده در میان مفسران گفتگو است. معروف این است که  همان جملات سوره اعراف آیه 23 مى باشد. بعضى دیگر نیز دعاها و نیایش های دیگری را ذکر نموده اند؛ لکن در روایات اهل بیت(ع) مى خوانیم: مقصود از کلمات، تعلیم اسماء بهترین مخلوق خدا یعنى محمّد و على و فاطمه و حسن و حسین(ع) بوده است، و آدم(ع) با توسل به این کلمات از درگاه خداوند تقاضاى بخشش نمود و خدا او را بخشید.

آدم(ع) طبق بیان قرآن، مقام والائى از نظر معرفت و تقوا داشت و مسجود ملائکه بزرگ خدا گردید؛ لذا با این امتیازات مسلماً گناه نمى کند، به علاوه مى دانیم او پیامبر بود و هر پیامبرى معصوم است. بنابراین، آنچه در آیات قرآن ذکر شده، که نسبت عصیان به حضرت آدم داده شده، همگى به معنى«عصیان نسبى» و«ترک اولى» است، نه گناه مطلق؛ یعنی از انسانهای والا مقام انتظار بیشتری می رود. برخی نهی از شجره ممنوعه را نهی ارشادی دانسته اند ولی اگر نهی از ترک اولی باشد نیز مانعی ندارد.

این مسئله را به عنوان یک «معجزه و خارق عادت» براى یعقوب(ع) یا یوسف(ع) شمرده اند. ولى با توجه به این که قرآن آن را به عنوان اعجاز یا غیر اعجاز قلمداد نمى کند، مى توان توجیهاتی مانند: مسأله «تله پاتى» و یا مسئله وسعت دائره علم پیامبران بر آن یافت. ضمن اینکه از بعضى از روایات استفاده مى شود: این پیراهن یک پیراهن معمولى نبوده، بلکه یک پیراهن بهشتى بوده که از ابراهیم(ع) در خاندان یعقوب(ع) به یادگار مانده بود.

قلب مردان خدا کانون عواطف است، لذا جاى تعجب نیست که در فراق فرزند، اشک هایشان همچون سیلاب جارى شود؛ چنانکه پیامبر اسلام(ص) نیز بر مرگ فرزندش ابراهیم اشک مى ریخت، مهم آن است که کنترل خویشتن را از دست ندهند و سخن و حرکتى بر خلاف رضاى خدا نگویند و نکنند و این معنای«صبر جمیل» است.9

0 مینو رعیتی فواید،علائم،خواص سپتامبر 8, 2018
برچسب ها :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *