خواص سوره ذاريات طلاق مزمل شرح

خواص دارویی و گیاهی

رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) :یكون لهذه الامة اثنا عشر خلیفه كلهم من قریش**صحیح مسلم، كتاب امارة باب 1، الناس تبع القریش؛

شنبه 21 مرداد 1391

نویسنده: اللهم عجل لولیک الفرج   

حضرت
رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل فرمودند : قسم به آن خدایی را که من را مبعوث
فرموده هرکسی این دعا را همراه خود داشته باشد یا در دکان و یا در منزل خود گذارد
فقر او به ثروت و وسعتِ رزق و روزی مبدل شود ( ان شاء الله(

     برای دیدن بقیه مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید 

یا اللهُ یا رَبِّ یا حَیُّ یا قَیّوم یا ذَالجَلالِ وَ
الاکرام اَسئَلُکَ بِاسمِکَ اَلعَظیم 
اَلاَعظَم اَن تَرزُقَنی 
رَزقاً

 حَلالاً طَیِّباً
بِرَحمَتِکَ الواسِعَه 
« یا اَرحَمَ الرّاحِمِین »

 ای خدا ای پروردگار
ای زنده ای پاینده ای دارای شکوه و بزرگواری از تو میخواهم به نام تو که بسیار
بزرگ و بزرگترین است اینکه روزی کنی مرا ، رزقی حلال و پاک ، برحمت گسترده ات ای
مهربان ترین مهربانان.

درمان فقر و دعای رزق و روزی

 بسمه تعالی

 درمان فقر:

 هر کس سوره ی قارعه
را بنویسد وبا خود همراه داشته باشد اگر معیشت وزندگی بر او تنگ وسخت باشد زندگی
بر او اسان خواهد شد

دعای رزق و روزی:

 هر کس سوره ی صافات
را در هر روز جمعه بخواند خداوند در دنیا به او رزق وروزی زیاد ومخصوصی خواهد
رسانید که نه شیطان ونه هیچ ظالمی در او تصرف نتوانند کرد.

 خواص دنیوی سوره
ذاریات

 سوره ذاریات

 1- هر كس این سوره را
تلاوت كند لااقل یكبار درهر روز بخواند، ثروت حلال برای او به هم رسد بطوری كه
متحیر گردد.

 
2- از امام صادق (ع):
هر كس این سوره را روز یا شبش بخواند خدا معیشت او را اصلاح فرماید واورا رزق
وسیعی عنایت نماید.

 3- مرحوم سید محمد
خامنه ای تبریزی: كه قرائت سوره ذاریات در هر روز موجب ثروت فراوان می گردد
همینطور كه قرائت این سوره بهمراه سوره های طلاق مزمل والم نشرح در هر روز برای
توسعه امر معاش مجرب است بطوری كه من حیث لا یحتسب میرسد و موجب حیرت عقول می
گردد.ودر اهمیت این ختم فرموده كه اگر در روز این ختم از شما فوت شد آنرا در شب
بجای آرید.

اثر خواندن مخصوص سوره مباركه ذاریات

 شیخ صدوق از حضرت
امام صادق (ع) نقل كرده است كه فرموده : هر كس سوره مباركه ذاریات را روز یا شبش
بخئاند خدا معیشت اورا اصلاح فرمایدواورا رزق وسیعی عنایت نماید

 مرحوم سید محمد
خامنه ای تبریزی فرموده است كه قرائت سوره مباركه ذاریات در هر روز موجب ثروت
فراوان می گردد همین طور كهكه قرائت این سوره همراه طلاق ،مزمل ،والم نشرح در هر
روز برای توسعه امر معاش مجرب است بطوری كه من حیث لا یحتسب می رسد وموجب حیرت
عقول می گردد . ودر اهمیت این ختم فرموده كه اگر در روز این ختم از شما فوت شد آن
را در شب بجای آرید .

 ادا قرض و دین

 دستوری از پیامبر
بزرگوار اسلام صل الله علیه و اله و سلم اگر قرضی دارید و از پرداخت آن عاجز شدید
این دعا را ورد خود قرار دهید بویژه بعد از هر نماز صد مرتبه بگوئید انشا الله
موفق به ادای قرض خواهید شد

 
اَللّـهـُـمَّ اَغـنِـنـی بـِـحـَلا لـِکَ عَنْ  حـَرامـِکْ وَ
بـِـفـَضـْـلـِکَ عَــمـَّـنْ سـِـواکْ

 
علاوه بر اینکه بعد از هر نماز میخوانید همواره بخوانید.

 گشایش روزی و ادا
قرض

از حضرت امام صادق(علیه السلام) منقولست هرکس سوره کهف
را بنویسد و در شیشه سر تنگ نهد و آنرا در منزل خود نگه دارد از درویشی و وام خلاص
شود و او و اهل و عیالش محتاج نشوند و هیچ کس نتواند به او بدی برساند.

 ))ابوبصیر)) نقل مى
كند: به حضرت صادق (علیه السلام) از حاجت خودم شكایت كردم و از آن حضرت خواستم كه
به من دعایى جهت رزق بیآموزد.

 حضرت صادق (علیه
السلام) فرمود: در نماز شب ، وقت سجده (در روایت دیگر: در سجدهآخرِ ركعت هشتم
نافله شب ) این دعا را بخوان :

یا خَیْرَ مَدْعُوٍّ وَ یا خَیْرَ مَسْئُولٍ وَ  یا اَوْسَعَ مَنْ اَعْطى وَ یا
خَیْرَ  مُرْتَجىً اُرْزُقْنى وَ
اَوْسِعْ  عَلَىَّ  مِنْ

 رِزْقِكَ وَ
سَبِّبْ لى رِزْقاً مِنْ قَبْلِكَ اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ.

 حضرت این دعا را به
من تعلیم فرمود، از وقتى كه من آن را خواندم ، دیگر محتاج نشدم
.

 شفاخانه قرآن

 گشایش روزی و ادا
قرض

 ))حسین بن خالد)) مى
گوید:

در بغداد هفصد هزار در هم مقروض شدم ، طلب كارها مرا
امان نمى دادند و هر دفعه دنبالم مى فرستادند.

 خلاصه از دست آنها
پنهان شدم كه مرا نبینند و به همین خاطرهم نمى توانستم خدمت حضرت امیرعلیه السلام
برسم ، در عین حال نامه اى براى حضرت نوشتم و در آن نامه ، احوالاتم را بیان كردم
.
حضرت در جواب نوشته بودند كه
:

بعد از هر نماز سه مرتبه این دعا را بخوان
:

اَللّهُمَّ  اِنّى  اَسْئَلُكَ  یا لا اِلهَ  اِلاّ اَنْتَ بَحَقِّ لا  اِلهَ اِلاّ اَنْتَ اَنْ  تَرْحَمَنى بِلا  اِلهَ اِلاّ اَنْتَ  اَللّهُمَّ  اِنّى

اَسْئَلُكَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ بِحَقِّ  لا اِلهَ  اِلاّ اَنْتَ اَنْ  تَرضِىَ 
عَنّى بِلا 
اِلهَ اِلاّ اَنْتَ اَللّهُمَّ اِنّى اسْئَلُكَ یا لا

 
اِلهَ اِلاّاَنْتَ بِحَقِّ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ اَنْ
تَغْفِرَلى بِلا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ.

 از وقتى كه آن را
خواندم و بر آن دعا مداومت نمودم ، واللّه به چهار ماه نكشید كه تمام قرضهایم ادا
شد و صد هزار در هم ، هم اضافه آمد.

 ادا قرض و رفع ستم

 مردى خدمت به خدمت  حضرت صادق آل محمد (صلی الله علیه
و آله  ) شرفیاب شد و از قرض و ستم
سلطان به آن حضرت شكایت كرد و گفت :

 اِى آقاى من ،
اطرافم را قرض احاطه كرده و سلطانى هم هست كه به من ظلم مى كند، اگر دعایى دارید
به من بیآموزید تا به وسیله آن دعا، غنیمتى ، گنجى ، زیرخاكى ، چیزى پیدا كنم و
قرضهایم را اداء كنم و ستم سلطان را هم با آن باز دارم ؟!

 حضرت فرمود:

 وقتى كه شب شد، دو
ركعت نماز بخوان ، كه در ركعت اول آن :

بعد از حمد ((آیة الكرسى )) باشد.

و در ركعت دوم : بعد از حمد، آخر سوره حشر را بخوان لَوْ
اَنْزَلْنا هذَا الْقُرآنَ عَلى جَبَلٍ…)را تا آخر سوره بجا آور.

اللهم عجل لولیک الفرج

(42)

POWERED BY MIHANBLOG.COM

Theme is created by: www.DesignDiseasf.com

از امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده که فرمود: هر کس سوره شعرا را برای برآمدن حاجت بخواند حاجتش برآورده گردد. به شرط اینکه تا چهل روز هر روز یک بار بخواند و چنانچه یک روز فوت شود ختم را از سر بگیرد. این ختم را بسیاری از بزرگان از مجربات شمرده‌اند.

 

در کتاب ختومات قرآن آمده است که هرگاه کسی را گرفتاری پیش آید این سوره مبارکه را سه بار در یک جلسه بخواند از گرفتاری نجات یابد انشاء الله.

 

از امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده که فرمود: هر کس این سوره مبارکه را جهت برآمدن حاجتی 21 بار بخواند حاجتش بزودی برآورده گردد انشاء الله.

هر روز به طور مداوم جهت وسعت رزق خواندن تأثیر بسزایی دارد به شرط اینکه یک روز فوت نشود و اگر شد قضا نماید.

گفته‌اند اگر کسی بخواهد دولتمند گردد و درهای خیر و خوبی برویش باز گردد هر روزی سه بار متصل و در یک مجلس این سوره ها را با وضو و رو به قبله و با ترتیل یعنی شمرده شمرده و آرام بخواند و بعد حاجت خود را بخواهد برآورده خواهدشد.


ابو بصیر از امام صادق (علیه‌السلام) روایت می کند که:«هر کسی سوره طلاق و سوره تحریم را در فریضه بخواند حق تعالی او را ترس قیامت و در پناه خود گیرد و او را از آتش دوزخ نگه دارد و در بهشتش درآورد ؛ زیرا که این هر دو سوره پیغمبراند.

جهت محبت یا اداء قرض 21 با سوره طلاق را بخواند و جهت وسعت رزق سه بار انشاءلله اثر بخشد .

جهت رفع گرفتاری یک هفته هر شب بعد از نماز عشاء چهار رکعت نماز به جا آورد در هر رکعت یک حمد و 25بار آیه من یتق الله را بخواند.

21 بار خواندن سوره طلاق برای ایجاد محبت و یا ادای قرض نافع است.

 



جهت وسعت روزی اثر عجیب دارد و از مجربات است که تخلف ندارد ولی باید ابتدا آن از شب شنبه به مدت پنج هفته هر شب سه بار بخواند و شب جمعه هشت بار بخواند تا پنج هفته به همین نحو تمام شود ولی قبل از شروع باید در هر شب این دعا را بخواند.«اَللّهُمَّ ارزُقْنا رِزقَاً حَلالاَ واسِعاً طَیِباً مِن غَیرِ کَدّ وَ استَجِب دَعوَتی مِن غَیرِ رَدّ وَ اَعُوذُ بِکَ مِن فَضیحَتی الفَقرِ وَ الدَّینِ وَ ادْفَعْ عَنّی هذَینِ بِحَقِّ الاِمامَینِ السِبطَینِ الحَسَنِ وَ الحُسَینِ عَلَیهِما السَّلام».

 

هر کس سوره عمّ را یک سال هر روز بخواند سال بعد زیارت خانه خدا نصیبش گردد.

تا چهل شب هر شب چهل بار خواندن سوره واللیل جهت وسعت روزی اثر عجیب دارد به این ترتیب که هرگاه به آیه «وَ ما لاَِحَد عِندَهُ مِن نِعمَة تُجزْی» برسد این آیه را سه بار تکرار کند.

اما این ختم در صورتی مؤثر است که در این مدت گناهی مرتکب نشود و در خانه هم اسباب گناه نباشد.

 

هر کس چهل بار این سوره مبارکه را پشت سرهم بدون اینکه با کسی صحبتی کند رو به قبله با وضو بخواند و اگر جمعه باشد بهتر است، به هر نیتی که باشد حاجتش برآورده خواهد شد انشاء الله.

 

به جهت برآمدن حاجات مهم 180 بار در یک مجلس خواندن این سوره نافع است.

 

به جهت برآمدن هر مطلب سه روز هنگام طلوع آفتاب سر به سجده نهاده و سه بار این سوره مبارکه را در سجده بخواند همین‌که به این آیه «فَالهَمَها فُجورَها» رسید حاجت خود را مد نظر بیاورد حاجتش برآورده خواهد شد انشاء الله ولی ابتدا از روز چهار شنبه باشد و تا روز جمعه ختم گردد.

 

آورده‌اند که هرگاه کسی حاجت مهمی داشته باشد به مدت سه روز هر روز ابتدا هفت بار سوره حمد را بخواند و سپس هشتصد بار صلوات بفرستد، آنگاه هشتاد مرتبه سوره الم نشرح را بخواند و بعد از آن هزار و یک بار سوره قل هو الله احد را بخواند بعد از آن هفت بار دیگر سوره حمد را بخواند و سپس صد مرتبه صلوات بفرستد من ضامنم که سه روز نگذشته مرادش حاصل گردد و نیز خواندن چهل و یک بار سوره الم نشرح جهت وسعت روزی نافع است.

در کتاب عدة الداعی از رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) روایت شده که فرمود: هر کس صبح روز جمعه بعد از نماز صبح و قبل از طلوع آفتاب ده بار این سوره مبارکه را بخواند و بعد صد بار صلوات به این طریق بفرستد «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی النَّبِی الاُْمّیِ مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ سَلَّم» هر حاجتی که داشته باشد برآورده خواهد شد. روای می‌گوید من آن را تجربه کردم.

 

به جهت وسعت روزی هر روزی ده مرتبه انا انزلنا خواندن اثر عجیب دارد.

بعضی از علماء و اهل دعا گفته‌اند اگر کسی این سوره را برای هر حاجتی و مطلبی سیصد و شصت بار بخواند حاجتش برآورده گردد.

و به همین تعداد یعنی سیصد و شصت بار خواندن این سوره جهت رفع فقر و تنگدستی و اداء دین از مجربات است.

 

از امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده است که هر کس بر خواندن این سوره مداومت نماید و یا در هر کاری و جایی درماند هفتاد بار آن را بخواند نجات یابد و اگر کسی اسیر یا زندانی باشد به همین تعداد بخواند از بند خلاص گردد.

 

و نیز از امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده که فرمود: به جهت خلاصی از بلیات بیست و یک بار این سوره را خواندن نافع است.

بخش قرآن تبیان


منابع :

ختوم واذكار

مفاتیح الحاجات

بحار الانوار





خانه

موبایل

 

فضیلت و خواص سوره مزملسوره مزمل هفتاد و سومین سوره قرآن كریم است كه مكی  است و 20 آیه دارد.محورهای مورد بحث در این سوره:-دعوت پیامبر اسلام به قیام شبانه برای عبادت و تلاوت قرآن-دعوت او به صبر و شکیبائی و مقاومت و مدارا با مخالفان-بحث‌هایی پیرامون معاد، و ارسال موسی بن عمران به سوی فرعون-تخفیف دستورات شدید آغاز سوره به خاطر گرفتاری‌های مسلمانان-دعوت به تلاوت قرآن، و خواندن نماز و دادن زکات و انفاق در راه خدا و استغفار فضیلت و خواص سوره مزمل :حضرت نبی اكرم صلی الله علیه و آله وسلم در فضیلت این سوره فرموده اند: هر كس سوره مزمل را قرائت نماید سختی های دنیا و اخرت از او دفع می شود.1در سخنی از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است: هر كس سوره مزمل را در نماز عشای خود در آخر شب بخواند شب و روز به عنوان دو شاهد به همراه این سوره به نفع قاری این سوره شهادت می دهند و خداوند به او زندگی پاك داده و با مرگ پاك از دنیا می رود.2از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است: هر كس سوره مزمل را قرائت نماید اجری همانند كسی كه در راه خداوند بندگانی را به تعداد جنیان و شیاطین آزاد كند اعطا می شود. و سختی دنیا و آخرت از او برداشته می شود و هر کس بر قرائت این سوره مداومت ورزد رسول خدا را در خواب خواهد دید.و می تواند آنچه دلش می خواهد از ایشان درخواست نماید.3از حضرت صادق علیه السلام روایت شده : … هر کس این سوره را در شب جمعه صد بار بخواند خداوند صد گناه از او می آمرزد و هزار حسنه به وی عطا می کند. 4در بیان فضیلت سوره ها باید این نکته را همیشه مد نظر داشته باشید که این اجر و ثواب برای تفکر و تدبر و به کار گیری قرآن و دستورات سوره خاص در زندگی است نه اینکه شما با خواندن یک سوره آن هم بدون هیچ تدبری همه پاداشی را که برای قرائت آن در نظر گرفته شده دریافت کنید .در سخنی از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است: هر كس سوره مزمل را در نماز عشای خود در آخر شب بخواند شب و روز به عنوان دو شاهد به همراه این سوره به نفع قاری این سوره شهادت می دهند و خداوند به او زندگی پاك داده و با مرگ پاك از دنیا می رودآثار و بركات سوره1) آشتی میان زن و شوهراگر این سوره را در میان زن و شوهر ناسازگاری سه بار به شربت بخواند و به آن دو بیاشامند دوستدار یكدیگر و مهربان شوند. 52) پیدا شدن گمشده…هر كس چیزی را گم كرده باشد 10 روز هر روز 1 بار سوره مزمل را بخواند به یاری خداوند پیدا شود..6 3) برای فرزند دار شدن…اگر كسی را فرزندی نباشد زن و شوهر هر دو روزه بگیرند و وقت افطار غسل كنند و 1 بار سوره مباركه مزمل را برآب بخوانند و از آن آب بخورند، فرزند حاصل می شود… 74) ادای قرض…هر كس قرض دار باشد بعد از نماز در خواندن این سوره مداومت نماید قرض او ادا می شود… 85) وسعت رزق و روزی…اگر كسی تنگ روزی باشد سوره مزمل را هر روز تا 40 روز، روزی 1 بار بخواند روزیش زیاد شود… 9از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است: هر كس سوره مزمل را قرائت نماید اجری همانند كسی كه در راه خداوند بندگانی را به تعداد جنیان و شیاطین آزاد كند اعطا می شود.و سختی دنیا و آخرت از او برداشته می شود و هر کس بر قرائت این سوره مداومت ورزد رسول خدا را در خواب خواهد دید.و می تواند آنچه دلش می خواهد از ایشان درخواست نماید6) باطل كردن سحر…اگر كسی را سحر كرده باشند روز یكشنبه این سوره را بنویسد و بشویند و كسی كه سحر شده از آن آب بیاشامد سحر او باطل می شود… 107 )درمان درد…سوره مزمل را بر بادام تلخ بخوانند و بر كسی كه درد اندام دارد بمالند بیمار صحت می یابد… 11ختم مجربجهت رفع كلیه حاجات ختم زیر را بجا آورید:11 روز هر روز 11 بار بعد از نماز صبح این سوره را بخواند و بعد از 11 بار، 11 بار این دعا را بخواند:«یا مُسَبّبْ سَبّب یا مُفَتّح فَتّح یا مُفَرّجْ فَرِّجْ یا مدبر دبر، یا مسهل سهل، یا میسر یسر، یا متمم تمم، برحمتك یا ارحم الراحمین.» 12پی نوشت:(1) مجمع البیان، ج10، ص157(2) ثواب الاعمال، ص120(3)تفسیرالبرهان، ج5،  ص515(4) همان(5) درمان با قرآن، ص130(6) همان(7) همان(8) همان(9) همان(10) همان،ص131(11) همان(12) همان

منبع:tebyan.net

 

 

 


در ادامه بخوانید

منبع = هلپ کده

سور‌ه‌ی مکّی

(بعد از سوره‌ی «احقاف» نازل
شده است)

نامگذاری

به‌ مناسبت آیه‌ی نخستین سوره‌ی مبارکه که در آن به ‌بادهای
پراکنده‌کننده (ذاریات) یا به ‌فرشتگانی که این صفت را دارا می‌باشند سوگند یاد
شده است و اشاره‌ای است به ‌تدبیر عمومی خدا در جهان از طریق فرشتگان یا بادها به ‌اسم
«ذاریات» نامگذاری شده است.

فضائل و خواص

از حضرت امام صادق(ع) مروی است: هر کس سوره‌ی ذاریات را در روز یـا در شب
بخـواند خـداوند وضع معیشت او را بهبود می‌بخشد و روزی وی را فراخ می‌گرداند و
نوری در قبر او بیافریند که تا روز قیامت قبر وی منوّر باشد.[1]

و نیز در خواص آن آمده است: هر روز مداومت کردن بر خواندن چهار سوره‌ی
«ذاریات، طَلاق، مُزَّمِّل و اِنشراح» که اگر یک روز فوت شود قضا نماید باعث وسعت
روزی و فراخی معیشت و مال و منال می‌شود، از جایی که انتظار ندارد و این عمل مجرّب
و آزموده است.[2]

همچنین اگر این سوره‌ی مبارکه را بر زنی که زایمان او دشوار است ببندند وضع
حمل به‌ سهولت انجام می‌گیرد.[3]

و دیگر از خواص آن اگر در نزد بیمار آن را بخوانند باعث تسکین و آرامش وی می‌گردد.[4]

و نیز اگر کسی نسبت به‌ نماز بی‌رغبت و کامل و کاهل باشد این آیات شریفه‌ی
(56-58) سوره‌ی مبارکه را بنویسند و به‌ همراه او بگذارند تا با یاری حق‌تعالی به ‌نماز
خواندن راغب گردد:

«وَ مَا خَلَقْتُ الجِنَّ وَ الإنسَ إلّا
لِيَعْبُدُونِ(56)مَا اُرِيدُ مِنْهُمْ مِّن رِّزْقٍ وَ مَا اُرِيدُ أنْ يُطْعِمُونِ(57)إِنَّ
اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ».[5]

[1]. سفینه ج
2 ص 419، وسائل ج 4 ص 892.

[2]. منتخب‌الختوم
ص 510.

[3]. مصباح ص
458.

[4]. خواص‌الآیات ص 125.

[5]. خواص‌الآیات ص 126.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

نشانی:تهران،خیابان جمهوری اسلامی،مسجد هدایت، دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی. تلفن: ۳۳۹۰۷۰۲۴- ۰۲۱ , شماره نمابر:۳۳۹۵۹۸۱۷- ۰۲۱

نشانی:تهران،خیابان جمهوری اسلامی،مسجد هدایت، دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی.

تلفن: ۳۳۹۰۷۰۲۴- ۰۲۱ , شماره نمابر:۳۳۹۵۹۸۱۷- ۰۲۱

نشانی سایت: hedayatgar.ir, hedayatgar.com, hedayatgar.org

نشانی ایمیل سایت: [email protected]

طراحی و تولید : ایران سامانه

 

۱-  به زنی که درد زایمان دارد کف! آویزان نماید.

۱-  به زنی که درد زایمان دارد کف! آویزان نماید.

 

۲- مجرّب است. به زنی که درد زایمان دارد پوست تخم مرغ آرد شده محلول در آب بنوشاند.

۳- اگر برای زنی که درد زایمان دارد پنجال(پنجه!) کبوتر دود کند بچه فوراً ساقط می شود.


برای دفع سرعت انزال ناشی از حرارت(در افراد گرم مزاج)، ۶ پیمانه سبوس اسپغول  را با ۱۰ پیمانه تخم خرفه و ۴ پیمانه گشنیز خشک آسیاب شده مخلوط کرده و بکوبد و هر روز ۴ پیمانه را با شیر تازه گاو مخلوط کند و علی الصّباح بنوشد


۱-  برای دور کردن عقرب و مار وحشرات موذی، زرنیخ،انغوزه،برگ یاسمین و زنجبیل را به مقدار مساوی مخلوط کرده و بکوبد و با سرگین تازه گاو مخلوط کند و گلوله ساخته در سایه خشک کند. در هر جا آنرا دود کند،  این جانوران می گریزند.

۱-  برای دور کردن عقرب و مار وحشرات موذی، زرنیخ،انغوزه،برگ یاسمین و زنجبیل را به مقدار مساوی مخلوط کرده و بکوبد و با سرگین تازه گاو مخلوط کند و گلوله ساخته در سایه خشک کند. در هر جا آنرا دود کند،  این جانوران می گریزند.

 

۲- برای تسکین درد گزیدگی عقرب، محل زخم را با روغن گاو چرب کند. درد ساکن شود.

 

۳- مجرّب است. برای گزیدگی عقرب، اطراف مقعد را با روغن خوشبو چرب کند. درد ساکن شود.

 

۴- مجرّب است. برای  گزیدگی مار، اگر داروی پاک پیدا نشد؛ مقدار ۲ مثقال از مدفوع دیگری گرفته(و به محل مالیده؟) وآنرا به آب فرو برد. زهر از بدن بیرون می شود.

 

۵-  برای دور کردن کیک،اگر کبریت دراوند را در خانه دود کند، می میرند یا می گریزند.

 

۶-  برای خارج کردن کیک از گوش،اگردر گوش راست رفته باشد بیضه چپ را در دست راست بگیرد و اگردر گوش چپ رفته باشد بیضه راست  را در دست چپ بگیرد، بزودی بیرون می آید.

۷-  برای دور کردن پشه،اگر گشنیز و گلقند  را در خانه دود کند، می گریزند. اگر سپند نزدیک سر و پای شخص بگذارد، پشه به او نزدیک نمی شود.


در باره علم قیافه

فلاسفه و حکماء از جوارح انسانی برای دریافت کردن اخلاق حسنه و صفات سیئه استفاده کرده اند. و با تجربه دریافته ند که هر عضو از اعضاء ظاهری نشانه ای است از صفات باطنی.

بر صداقت این علم این حدیث را ذکر کرده اند:

« کل طویل احمق الّا عمر و کل شِبَر فتنه الّا علی».

البته این حدیث به گونه دیگری هم نقل شده است:

« کل طویل احمق الّا احمد و کل قصیر فتنه الّا علی».

حکایت:

گویند مردی در کتاب خواند که ریش دراز نشانه حماقت است. ریش خودش خیلی دراز بود، به همین دلیل ریشش را در دست گرفت و جلوی چراغ برد تا زیادی ریشش بسوزد. وقتی شعله در گرفت تمام ریشش بسوخت. همین کار او نشانه حماقتش بود!؟

************ علامات *************

سر بزرگ نشانه عقل و سخاوت است. کوچکی و ناهمواری سرنشانه حماقت و جهالت است.

درباره انگشتان:
هر یک از انگشتان ،از طریق سیستم عصبی مستقیما با قسمت خاصی از بدن در ارتباط است. همچنین هر انگشت تحت نفوذ ستاره خاصی قرار دارد:

انگشت اول: انگشت اشاره–سبابه(تارجانی)

* انگشت اشاره ، تحت کنترل ژوپیتر(مشتری) می باشد.

* از نظر پزشکی با دستگاه تنفس و معده در ارتباط است. و برای درمان بیماری های تنفسی ، ریه و غیره بایستی سنگ های قیمتی را بر روی این انگشت به کار بریم. سفیر زرد ، مون استون و مروارید سفید بایستی بر روی این انگشت به کار روند. جهت بدست آوردن خواب عمیق، از مروارید سفید یا مون استون ،بر روی این انگشت استفاده می شود.

انگشت دوم : (مادهیاما)

* انگشت دوم،تحت کنترل مستقیم سترن می باشد.

* از نظر پزشکی ، با روده و امعاء ، ذهن ، مغز، کبد و بافت ذهنی در ارتباط می باشد. زمرد ، گمدها (لپیس لازولی) ، مون استون ، سفیر آبی، مرجان سفید، مروارید سفید ، الماس و زیر کون سفید ، بایستی بر روی این انگشت به کار روند .

انگشت سوم : (آنامیکا)

* خورشید، حکمران بر این انگشت می باشد.

* انگشت سوم ، در رابطه با قسمت شادتر زندگی است.از نظر پزشکی ، با کلیه، معده، دستگاه تولید مثل و گردش خون ، در ارتباط است. یاقوت قرمز ،مرجان قرمز ، چشم گربه ، مروارید سفید، مون استون ، سفیر آبی و توپاز (یاقوت زرد)، بایستی بر روی این انگشت استفاده شوند .

انگشت چهارم : انگشت کوچک (کانیشتا)

* انگشت کوچک تحت کنترل مستقیم ستاره مرکوری (عطارد-تیر) ، قرار دارد. از نظر پزشکی با قسمت های خصوصی بدن ، دستگاه تولید مثل ، زانوها ، ساق و پاها در ارتباط است . برای درمان بیماری های مربوط به قسمت پایین بدن ، بایستی جواهرات را بر روی این انگشت بکار برند . جواهراتی که برای سترن و راهوو ، استفاده می شوند ، بایستی بر روی این انگشت به کار روند زیرا این ها دوستان مرکوری هستند. سفیر آبی ، گمدها ، بایستی بر روی انگشت کوچک استفاده شوند. 

انگشت شست: ابهام

* زهره، حکمران بر این انگشت می باشد.استفاده از انگشتر در انگشت شست ضروری نیست.

 

 

 

 

دستان بزرگ:

شاید تعجب کنید که صاحبان دستان بزرگ عاشق کارهای ظریف و کو چک هستند.این افراد مناسب کارهای تحقیقاتی که محتاج صبر است میباشند.آنان دویست دارند به ریشه هر چیز وارد شوند واز ریشه به میوه برسند.

دستان کوچک :

این افراد دنبال ایده های بزرگ هستند.دوست دارند امور بزرگ وجوامع را رهبری کنند.صاحبان این دست ها استعداد ترکیب کردن دارند و تنها با افکار خود زندگی می کنند.

دست مناسب:

دست خوب ، پهن و کوتاه یا درازوباریک است. دست پهن نشاندهنده ذهنی متعادل ،قضاوت صحیح ،عقل سلیم ،دیدی گسترده و درک عمیق است.

دست دراز نشاندهنده فردی خیالپرداز با ذهن یک بعدی و فاقد تمرکز است. این افراد چند کاررا میخواهند باهم انجام دهند.

انواع هفت گانه دست:

1. دست ابتدائی :

خشن و زمخت، ناخن ها وانگشتان کوتاه ، کف دست سنگین،بزرگ وزخیم است. این دست خطوط کمی دارد. این افراد دارای ظرفیت وتوانائی ذهنی کم و خوی حیوانی هستند و کنترلی بر احساس شهوانی خود ندارند.ترسو ،تنبل ،خرافاتی وکند ذهن هستند.و استعداد هنری ندارند.

2.دست چهار گوش یا مربعی:

در این نوع دست کف ، مچ ، پایه انگشتان و خود انگشتان چهار گوش است.از خصوصیا ت این افراد میتوان به پشتکار،دوراندیشی، نظم، سنت گرائی ، دقت در حساب وکتاب،وقت شناسی،صبر و پشتکار ،دید ماتریالیستی ،الهام ضعیف واستعداد و حس قوی اشاره کرد. اینان بیشتر به کاربرد چیزها اهمیت می دهند تا زیبایی آنها.

از معایب این افراد میتوان به چاپلوسی ،خودبینی ،بی عاطفگی و خشک بودن اشاره کرد.

البته بسته به نوع انگشتان ،شکل تپه هاو خطوط کف دست خصوصیات این افراد تشدید و یا تضعیف میگردد.

3. دست قاشقی شکل :

دراین نوع دست مچ دست باریک و کناره های دست به سمت بالا گسترش دارند. انگشتان از هم جدا و در انتها باریک و سر پهن هستند.از خصوصیات این نوع دست میتوان به انرژی وابتکار،نوگرایی، مخالفت با سنت،استقلال و عمل گرایی اشاره کرد.

4. دست مخروطی شکل:

انگشتان دست صاف و بند اول شبیه مخروط است. پایه انگشتان و دست پهن وانتها باریک می شود.به طور کلی سه نوع دست مخروطی وجوددارد:

نوع اول:

دست متوسط،نرم وشست کوچک است. این افراد به زیبایی ظاهر اهمیت میدهند وبا شور وشوق پیش می روند.

شور وشوق،علاقه به آزادی ونو آوری و آسودگی ،احساسی بودن وغریزی رفتار کردن از خصوصیات مهم آنهاست.

نوع دوم :

 

در ادامه مطلب مي توانيد مشاهده فرماييد

– برای دستیابی به اسم اعظم

از حضرت رسول صلی الله نقل است که: مابین  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ و اسم اعظم فاصله سفیدی و سیاهی چشم است.

۲- برای دفع بلیات

از علّامه شیخ احمد؟ نقل است که:اگر کسی هنگام خواب بیست و یک مرتبه  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ را بخواند؛ خداوند در آن شب او را از شر شیطان و دزدان و مرگ ناگهانی محافظت می کند و جمیع بلیات را  از وی دور می گرداند.

۳- برای رفع درد

 شیخ رحمه الله می فرماید:هر دردی که سه روز پیوسته صد مرتبه  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ را بخواند؛ به اذن الله تعالی آن درد زایل می گردد.

۴- برای برآمدن حاجات و رفتن نزد حکام

 روز پنجشنبه روزه بگیرد و افطار برخرما یا کشمش نماید. بعد ازنماز شام(مغرب) ۱۲۱ مرتبه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ را بخواند و بعد نماز خفتن(عشاء) را بخواند؛ بعد برجای خود خواب شودو بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ را بدون تعیین عددبخواند تا خواب بر وی غلبه کند. صبح روز بعد(جمعه)بعد از نماز صبح ۱۲۱ مرتبه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ را بخواند و نیز به این صورت و بدون خط خوردگی بنویسد(ب س م ا ل ل ه ا ل ر ح م ن ا ل ر ح ی م) و با خود همراه داشته باشد؛به اذن الله تعالی نزدخلایق عزیز و با هیبت و مطاع می گردد.

۵- برای صید ماهی

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ رابه صورت فوق بر لوح رصاص بنویسد و لوح را در دام صیاد نهد. از هر جا ماهیان درآن جمع شوند.

 

۶- برای حفاظت و رفتن نزد شخص جابر

  الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ را۵۰۰ مرتبه بر کاغذ بنویسد وبِسْمِ اللَّهِ را ۱۵۰ با بر آن بخواند و لوح را با خود دارد و بر آن شخص وارد شود.

اگر الرَّحِیمِ را ۱۹۰ مرتبه بر کاغذ بنویسدو با خود دارد، در میدان جنگ هیچ بر وی کارگر نشود. 

۷- برای رفع درد سر

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ را۲۱ مرتبه بر کاغذ بنویسد وکسی که درد سر دارد بر سر آویزد، در حال نفع بیند.

۸- برای برآورده شدن حاجات

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ   رابه عدد حروف آن(۷۸۶ مرتبه) هفت روز پیوسته بخواند، حاجتش روا گردد.

۹- برای برآورده شدن حاجات

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ  را ۵۰ مرتبه در روی ظالم بخواند، ظالم ذلیل گردد و شخص از شر ظلم او در امان بماند.

۱۰- برای توانگر شدن

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ  را ۳۰۰ مرتبه و درود شریف را نیز ۳۰۰ مرتبه به وقت برآمدن آفتاب مقابل آفتاب نشسته و بخواند، یک سال بر وی نگذرد که توانگر گردد.

۱۱- برای محبت و دوستی

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ  را ۷۸۶ مرتبه بر جام آب خواند و ازآن آب به مطلوب بخوراند، محبت آنها زیاد گردد.

اگر به وقت برآمدن آفتاب به مدت هفت روز کسی که فهم نداشته باشد از این آب بنوشد، هر چه بشنود یاد گیرد.

۱۲- برای حامله شدن زن

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ را ۱۱۰ مرتبه بنویسد وزن بعد از حیض که غسل کند، آنرا باخود دارد و شوهر با او نزدیکی نمایدو تا ۶۰ روز تعویذ را از خود دور نکند؛ انشاء الله بار گیرد.

۱۳- برای حفاظت جنین

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ را ۶۱ مرتبه بنویسد وزن  آنرا باخود دارد،انشاء الله اولادش نمی میرد.مجرّب است.

نقل از: کتاب دعاء مستجاب ملّاجن گیردامغانی

۱۴- برای کسب شهرت

در سرّالمستتر آمده است؛ اگر بخواهی مشهور شوی صبح بعد از نماز بی تکلم یک تسبیح بگو :

بسم الله الرّحمن الرّحیم

تا یک اربعین ختم است. بعد از آن هرگز ترک نکندو اتصال قطع نشود. این عمل را اجازه دادم، آثار عجیبه خواهد دید.

 

 

صلوات نشانه محبت به حبیب خداست .

صلوات باعث تقرب به خدا و رسول خدا می‌شود .

صلوات موجب شفاعت است .

با صلوات حاجات برآورده می‌شود .

صلوات باعث آمرزش گناهان می‌شود .

صلوات موجب عافیت و شفای امراض می‌شود .

صلوات حافظه را تقویت می‌کند .

صلوات موجب توانگری است .

صلوات موجب روشنایی قبر و قیامت است .

صلوات باعث تشریف فرمایی پیامبر به موقع مرگ است .

صلوات نور صراط است .

صلوات باعث نجات از آتش جهنم و داخل شدن در بهشت است .

معنای صلوات
صلوات در لغت به معنی «دعاست» و نماز را به جهت این که شامل دعا می‌شود «صلاة» می‌گویند.

اما صلوات در میان عرف مردم شامل دو چیز می‌شود:

معنای اول: سلام و درود بی‌کران خداوند و فرشتگان و کــسانی که ایمان به رسول خدا آوردند، به جهت عظمت، مقام و منزلت آن حضرت صلوات بر محمد (صلی الله علیه و آله) و آلش می‌فرستند .

معنای دوم: صلوات به معنای نماز است .

عده‌ای هم صلوات پروردگار عالم را به پنج معنی تقسیم می‌کنند .

1) به معنای رحمت

2) به معنای مغفرت

3) به معنای شفاء

4) به معنای تزکیه

5) به معنای کرامت

معنای حروف صلوات از نظر علمای دین
بعضی از علمای دین حروف صلوات را به معنای خاصی به کار برده‌اند که عبارت‌اند از:

«صاد» در صلوات از «صمد» است که از اسماء خداوند است .

«لام» در صلوات از «لطیف» است که از اسماء خداوند است .

«واو» در صلوات از «واحد» است که از اسماء خداوند است .

«هاء» در صلوات از «هادی» است که از اسماء خداوند عالم است .

فضایل صلوات در روایات
رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:

«هر کــس صد بار بر محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله) صلوات بفرستد، خداوند صد حاجت او را برآورده می‌سازد.»

حضرت علی (علیه السلام) می‌فرماید:

«هیچ دعایی به آسمان نمی‌رسد مگر این که دعا کننده بر محمد و آل او صلوات بفرستد.»

نام‌های خدا در قرآن مجموعه‌ای از بیش از ۲۰۰ نام خداوند است که در قرآن ذکر شده‌اند و اصطلاحا، ۹۹ تای آن «اسماء الحسني» یا نام‌های نیکوی خداوند خوانده می‌شوند. هر چند که تعداد نام‌های خدا، شامل صفت‌ها و کلمه‌های مرکب، در قرآن و سنت از ۹۹ عدد خیلی بیشتر هستند، ولی مسلمانان اعتقاد دارند که گروه برگزیده‌ای از نام‌ها (نام‌های نیکو)، تعدادشان ۹۹ عدد است.

از میان این ۹۹ نام، ۸۵ تای آن مستقیما در قرآن ذکر شده است. اما تعدادی از این نام‌ها مستقیما در قرآن وجود ندارد. بعضی از محققان با رجوع به احادیث تا ۲۰۰ مورد از این نام‌ها را یافته‌اند.

اسماء حسنی

اسماء حُسنی را به ۳ گروه بخش کرده‌اند:

فهرست نام‌های نیکوی خداوند

 

روایت است از پیغمبر ما صلی الله علیه و آله که وی گفت: «خداوند سبحانه و تعالی جلّ و جلاله را نود و نه نام است. هر که آن را بشمُرَد و دانسته باشد معانی آن را، اندر بهشت شود.»

این معانی اشارت است که هر آنچه اندر اعتقاد به کار آید، اندر این اسماء مجموع است، ازیرا که اگر مجموع نبودی، نشان آن نبودی که آن کس که آن را بداند، اندر بهشت شود. سبب آن است که اگر کسی از اهل بهشت گردد، اندر شریعتِ ایمان است و اعتقاد درست، و این نام ها آن است که گویی «و لِلّهِ الاَسماءُ الحُسنی فادعُوهُ بِها». (اعراف، 180) و نیز«هُوَ اللّهُ الَّذی لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ المَلِکُ القُدُّوسُ السَّلامُ المُؤمنُ المُهَیمِنُ العَزیزُ الجَبّارُ…» (حشر، 23)

بدان که جمله این نام ها بَر دَه قسمت است: قسمتی که دلالت کند بر ذات خداوند و هشت قسمت دیگر که دلالت کند بر صفتی از صفات وی و قسمتی که دلالت کند بر فعل وی. و بُوَد که نامی مشترک بُوَد میان هر دو قِسم یا بیشتر از این اقسام که یاد کردیم. و امّا آنچه پیداتر از آن یاد کنیم به توفیق خدا:

 

با عرض پوزش از كاربران محترم به دليل اينكه مدتي توفيق ذكر ختومات و اذكار حاصل نشد . اين هفته به ذكر چند مورد از ختومات مفيد و اذكار مجرب بسنده مي كنيم .انشاءالله مورد استفاده قرار گيرد .

۱-دعا براى پيدا شدن گم شده
حضرت امام رضا عليه السلام مي‌فرمايند : براى يافتن چيزي كه گم شده بگو:
و عنده مفاتح الغيب لايعلمها الا هو و يعلم ما فى البر و البحر و ما تسقط من ورقه الا يعلمها و لا حبه فى ظلمات الارض و لا رطب و لا يابس الا فى كتاب مبين اللهم انك تهدى من الضلاله و تنجى من العمى و ترد الضاله صل على محمد و آله و اغفر لى و رد ضالتى و صل على محمد و آله و سلم .

۲-ختم سوره مباركه واقعه جهت وسعت رزق :
جهت وسعت رزق  از شب جمعه شروع كند و در شب جمعه ديگر ختم كند و در هر شب پنج مرتبه سوره مباركه واقعه را بخواند و بعد از هر مرتبه اين دعا را بخواند:
اللهم انى اسئلك رزقا واسعا حلالا طيبا بغير كدٍّ و استجب دعائى بغير رد ٍّو اعوذ بك من الفقر و الدِّيْنِ و صلى اللّه على محمد و آله الطاهرين .

۳- توسل به حضرت حجة عليه السلام جهت گشايش هر كارى
گفتن هفتاد مرتبه ذكر : يا اللّه يا محمد يا على يا فاطمه يا صاحب الزمان ادركنى و لاتهلكنى
در برآمدن حاجت بسيار مؤثر است انشاءالله

 

۴- چند عمل باعث استجابت دعا است
اول – گفتن بسم اللّه الرحمن الرحيم در اول دعا
دوم – مدح خداوند عالم
سوم – صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد
چهارم – نا اميد شدن از مردم
پنجم – حضور قلب و اميدوار شدن به استجاب دعا
ششم – اصرار كردن در دعا
هفتم – انگشتر عقيق در دست داشتن
هشتم – انگشتر فيروزه در دست كردن
نهم – دعا كردن چهل مومن قبل از دعا
دهم – خواندن صد آيه از قرآن  و پس از آن هفت مرتبه گفتن(يا اللّه )
يازدهم – ختم كردن دعا به  (ماشاء اللّه لا حول و لا قوه الا باللّه )

 

منبع : گنجينه هاى معنوى : مؤ لف : رضا جاهد

 

 

ذکری برای بچه دار شدن

مرحوم كلينى از حارث نصرى حكايت مى‏كند كه او گويد: «به امام صادق عليه‏السلام گفتم: خاندان من همه منقرض شده‏اند و من هم فرزندى ندارم. (كنايه از اين كه به من دعايى تعليم كن تا به بركت آن فرزنددار شوم).حضرت فرمود: در سجده بگو: «رَبِّ هَبْ لى مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَةً طَيِّبَةً إنَّكَ سَميعُ الدُّعاء»، «رَبِّ لا تَذَرْنى فَرْداً وَانْتَ خَيْرُ الْوارِثينَ».حارث گويد: من به دستور حضرت عمل كردم و در سجده‏ام اين دو آيه را خواندم. خداوند به من دو پسر به نام‏هاى على و حسين عطا كرد.» كافى، ج6، ص8 و نيز مجمع البيان، ج7، ص61.

على بن محمد صيمرى كاتب گويد: «با دختر جعفر بن محمد كاتب ازدواج كردم و او را بسيار دوست داشتم، اما از اين ازدواج فرزندى نصيبم نشد. به سراغ امام هادى عليه‏السلام رفتم و داستان خود را براى او باز گفتم. او تبسّم كرد و فرمود: انگشترى فراهم كن كه نگينش فيروزه باشد و بر آن بنويس: «رَبِّ لا تَذَرْنى فَرْداً وَأنْتَ خَيْرُ الْوارِثينَ». صيمرى گويد: به دستور حضرت عمل كردم، يك سال نگذشت كه از آن همسر پسرى روزى‏ام شد.» نور الثقلين، ج3، ص456.

روايات ديگرى نیز  درباره نحوه طلب فرزند در كافى، ج6، ص7 ـ 10؛ نور الثقلين، ج3، ص456. و … آمده است.


سلامش کردم، جواب داد و فرمود: آیا آماده هستی شما را قبض روح کنم و ببرم؟ گفتم: آماده‌ام. بعد فرمودند: قدمها را شمردم و دیدم ده قدم شد.

روح عزرائیل مرگ
در محضر آیت الله علوی گرگانی

ای ابوذر در دنیا چنان باش که گویی غریبی هستی یا یک رهگذر، و خود را از اهل گور به حساب آور.

چگونه در دنیا احساس غربت کنیم ؟!

به راستی چطور ممکن است با اینکه انسان در دنیا دوست و رفیق دارد، فامیل و آشنا دارد، هم درس و هم بحث دارد و همنشین و اولاد دارد، اما احساس غربت کند، ظرافت‌هایی در کلام معصومین است، یعنی آنقدر اهل آخرت و اهل الله شوید که بودن شما با افراد عادی موجب ناراحتی تان شود و همیشه بخواهید که روحتان با بزرگان و اولیاءالله و ارواح طیبه باشد.

آنجا که امیرالمومنین(ع) فرمود: «فزت و رب الکعبه» معنایش این نیست که من از غم و غصه های دنیا راحت شدم.

علی علیه السلام را با دنیا چکار؟ خود او می فرمود: ما را چه به فدک. اگر حضرت مال دنیا می خواست، این همه سرمایه در دستش بود. برای چه انفاق می کرد؟

یک جهت فزت و رب الکعبه همین است که مولا امیرالمومنین مال این عالم نبود. خداوند این بزرگوار را مثل پیامبر صلی الله علیه و آله آورده بود گویی، در این دنیا غریب بود و من معتقدم آن مصیبتی که علی علیه السلام را زجر می داد مساله آخرتی و دینی مردم بود .
علی علیه السلام در دنیا غریب بود و پیامبر صلی الله علیه و آله چند بار فرمودند: «طوبی للغربا» خوشا به حال غریبان، و ما باید سعی کنیم جزء غربا باشیم. دنیا را خانه آرامش خودتان انتخاب نکنید. بدانید که «الدنیا دار بالبلاء محفوفه» فکر نکنید در دنیا در آسایش هستید؛ باید به خود رنج و زحمت دهید و خود و دیگران را ارشاد و اصلاح کنید
گریه در احوالات خود می کنیم!

اسم شریف «ربّ» اسم مبارک و با عظمتی است که محبوبیّت آن نزد خداوند و انبیا و اولیایش غیر قابل انکار است. این اسم شریف، در لغت به معنای مالک آمده است. در لغت و ادبیات عرب، به کسی که مالک چیزی شود رب اطلاق می‌کنند: «من ملک شیئاً فهو ربّه». کلمة ربّ، به تنهایی (بدون اضافة به اسمی) فقط بر خداوند اطلاق می‌شود1 و اگر بر غیر خداوند اطلاق گردد، حتماً باید به اسمی اضافه شود؛ مانند کلام زیبا و توحیدی حضرت عبدالمطلب علیه السلام خطاب به فرمانده لشکر پادشاه حبشه. وی زمانی که فهمید شترهایش را برای خرابی خانة خدا به سرقت برده‌اند، از آن‌ها خواست شترهایش را به او برگردانند. فرماندة آن‌ها به سربازانش گفت: «او ]=عبدالمطلب[ زعیم و رئیس قوم است، و من برای تخریب خانه‌ای ]=کعبه[ می‌روم که آن را عبادت می‌کند. اگر عبدالمطلب از من می‌خواست آن را خراب نکنم، می‌پذیرفتم؛ ]ولی فقط آزادی شترهای خود را خواست[ شترهایش را به او برگردانید» حضرت عبدالمطلب علیه السلام در جواب فرمود: «أنا رب الابل و لهذا البیت ربٌ یمنعه»؛ من مالک شترها هستم، و برای این خانه نیز مالکی است که خود، مانع تخریب آن می‌شود».2 این جملة کوتاه و پر‌معنا، بر کمال معرفت توحیدی آن بزرگوار، دلالت دارد.

کلمة رب به معنای سیّد، مدبّر، مربّى، متمم، منعم، قیّم و صاحب نیز استعمال شده است.3 راغب اصفهانی گوید:

الرب فی الاصل التربیه و هو انشاء الشیء حالاً فحالاً الی حد التمام؛4 رب در اصل به معنای تربیت کردن است؛ تربیتی که موجود مورد تربیت را به منتهای کمال برساند. بعید نیست اکنون کلمة ربّ در این معنا ظهور داشته باشد؛ چرا که استعمالش در این معنا بسیار زیادتر از معانی دیگر است، و این نحوة تربیت، مخصوص خداوند تبارک و تعالی است که می‌داند موجودات عالم هستی در سیر تکاملی خویش به چه چیز نیاز دارند و تنها او است که می‌تواند نیازهای ایشان را در مسیر رشد و تعالی برآورده سازد.

دایمى بودن فضل خداوند

 ((یا ذَاالْفَضْلِ وَالْكَرَمِ!)).
((اى دارنده فزونى و بزرگوارى !)).

 ((یا مَنْ فَضْلُهُ عَمیمٌ!)).
((اى كسى كه فضلش فراگیر و گسترده است !)).

 ((یا قَدیمَ الْفَضْلِ!)).
((اى آنكه فضلش همیشگى است !)).

 ((یا مُفْضِلُ!)).
((اى فضل دهنده !)).

 ((یا مَنْ لا یُرْجى اِلاّ فَضْلُهُ!)).
((اى آنكه جز به فضلش امیدى نیست !)).
((فضل )) به معناى فزونى و فراوانى و زیادتى است . و معلوم است هرچیزى كه چنین باشد، بر دیگرى كه چنین نیست ، داراى برترى و كمال است . همچنین كسى كه داراى فضل در چیزى باشد، مى تواند از آن چیز به دیگران بدهد و ببخشاید. بنابراین ، فراوانى ، برترى و بخشش ، امورى هستند كه ((فضل )) بر آنها دلالت دارد.
O ((یا ذَاالْفَضْلِ وَالْكَرَمِ!)).
((اى صاحب فزونى و بزرگوارى !)).
خداوند متعال دارنده همه كمالات به مقدار فراوان و بلكه نامتناهى است . و چون خداوندداراى چنین خزائن نامتناهى مى باشد،عطاوبخشش اوبردیگران ،امرى ساده و آسان است و چنین دِهِش و بخششى چیزى از خزائن الهى نمى كاهد و خداوند از آنچه به دیگران مى دهد و عطا مى كند، غنى و بى نیاز است و این همان معناى ((فضل )) پروردگار متعال است بنابراین ، تمام خوبیهایى كه خداوند به ما بخشیده ، مصادیقى از فضل الهى مى باشند.
نكته اى كه در قرآن كریم بر آن تاءكید شده است ، عظیم بودن فضل پروردگار است عباراتى مانند:(… وَاللّهُ ذُوالْفَضْلِ الْعَظیمِ )(225) در قرآن كریم بارها تكرار شده است . و این بدان خاطر است كه این فضل ، از ناحیه باعظمت الهى سرچشمه گرفته است .
درباره ((كرم الهى )) نیز در بحث خود، سخن به میان آمد. و ذكر این صفت در كنار فضل ، به خاطر تناسبى است كه بین آن دو وجود دارد.
O ((یا مَنْ فَضْلُهُ عَمیمٌ!)).
((اى كسى كه فضلش فراگیر و گسترده است !)).
فضل پروردگار متعال ، فضلى است فراگیر و گسترده ؛ زیرا همگان به فضل خداوند احتیاج دارند و از آن استفاده مى كنند به طورى كه بدون فضل الهى ، هیچ موجودى قادر به انجام كارى و بلكه قادر به ادامه هستى نیست . تمام نعمتهاى الهى را مى توان از فضل الهى دانست ؛ یعنى فضل الهى ، اقتضاى چنین انعام نعمتى مى كند و هیچ موجودى نیست كه به گونه اى از نعمتهاى الهى برخوردار نباشد.
قرآن كریم درباره عمومیت فضل الهى چنین مى فرماید:
(… اِنَّ اللّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النّاسِ وَلكِنَّ اَكْثَرَ النّاسِ لا یَشْكُرُونَ ).(226)
((… خداوند نسبت به بندگان داراى فضل و بخشش است اما بیشتر مردم سپاسگزار نیستند)).
و در آیه دیگر آمده است :
(… وَلكِنَّ اللّهَ ذُوفَضْلٍ عَلَى الْعالَمینَ ).(227)
((… ولكن خداوند را بر همه اهل عالم ، فضل و بخشش است )).
درباره عمومیت فضل الهى باید گفت : در فضل پروردگار متعال ، نقص و كمبودى نیست تا نتواند شامل همگان شود، اگر نقصى باشد در ماست كه به دنبال فضل الهى نمى رویم . البته در مقابل فضل عمومى پروردگار باید دانست كه خداوند داراى فضل خاصى نیز مى باشد همانگونه كه در نعمتهاى الهى نیز چنین است (در واقع بسیارى از مطالب كه در بحث نعمتهاى الهى مطرح است در اینجا نیز جارى و سارى مى باشد).
در این باره قرآن كریم چنین مى فرماید:
(… وَاللّهُ ذُوفَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ ).(228)
((… خداوند بر بندگان مؤ من ، داراى فضل است )).
واضح است كه این فضل ، نسبت به فضل عمومى پروردگار بر تمام بندگان ، یك ((فضل خاص )) محسوب مى شود.
و در آیه اى دیگر چنین مى فرماید:
(… قُلْ اِنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللّهِ یُؤْتِیه مَنْ یَشاءُ …. ).(229)
((… بگو بخشش در دست خداوند است ، آن را به هركس كه بخواهد مى دهد …)).
در واقع به دست آوردن هر فضلى ، شرایط و قابلیتهاى خاص خود را مى طلبد و خداوند از فضل بى كران خود برحسب لیاقت افراد به آنها عنایت مى كند.
O ((یا قَدیمَ الْفَضْلِ!)).
((اى كه فضلش همیشگى است !)).
یعنى هیچگاه نبوده است كه خداوند فاقد فضل باشد؛ زیرا خداوند خود قدیم است و صفات و كمالات او نیز تغییر پذیر نیستند؛ چنانچه فضل الهى را نسبت به خود در نظر بگیریم ، تا آنجا كه فكر و گمان ما مى رسد، مى توانیم فضل الهى را مشاهده كنیم و اساسا هستى ما از فضل الهى است در ((دعاى معروف شب جمعه )) نیز چنین آمده است :
((یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلىَ الْبَریَّةِ! یا باسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّةِ! …)).
((اى خدایى كه فضلش برخلائق ، دایمى است و دستان عطا و بخشش براى دادن و عطا كردن ، باز است ! …)).
O ((یا مُفْضِلُ!)).
((اى فضل دهنده !)).
خداوند داراى فضل است و آن را به دیگران (در حد لیاقتشان ) مى دهد و مى بخشد، بنابراین ، بدین جهت ، خداوند مفضل ؛ یعنى دهنده و بخشنده فضل است .
نكته اى كه براى ما مهم است این است كه خداوند را به مفضل بودن بشناسیم و به این صفت الهى ، مؤ من باشیم . در این صورت است كه به دنبال فضل الهى خواهیم رفت و فضل الهى را خواستار خواهیم شد. در دعاى ابى حمزه ثمالى ، حضرت چنین مى فرمایند:
((یا مُفْضِلُ! لَسْتُ اَتَّكِلُفِى النَّجاةِ مِنْ عِقابِكَ عَلى اَعْمالِنا بَلْ بِفَضْلِكَ عَلَیْنا)).
((اى فضل كننده ! ما براى نجات از عذاب تو بر اعمال و كردار خود، تكیه نمى كنیم بلكه تمام توكل و امیدوارى ما به فضل و بخششهاى تو است )).
یعنى اعمال ما قادر به نجات ما نیست بلكه این فضل و بخششهاى بى كران تو است كه مى تواند ما را از این عواقب سوء، نجات بدهد و حفظ نماید؛ همچنانكه ملاحظه مى شود، ابتدا حضرت ، خداوند را به چنین نامى مى خوانند و مى شناسند و آنگاه خواسته خود را در این رابطه بیان مى فرمایند.
O ((یا مَنْ لا یُرْجى اِلاّ فَضْلُهُ!)).
((اى كسى كه جز به فضلش امیدى نیست !)).
امید انسان همیشه به كارسازترین امور تعلق مى گیرد و حق مطلب نیز همین است ؛ زیرا امید به چیزى كه فایده اى بر آن مترتب نباشد، معقول نیست .
اما اشتباهى كه معمولاً رخ مى دهد، در تشخیص مصادیق امور مفید و كارساز مى باشد. در این میان آنانكه فضل الهى را شناخته اند و به عظمت آن پى برده اند، نمى توانند به غیر آن چشم امیدى داشته باشند. و این برخلاف افراد جاهل یا غافلى است كه تمام امیدشان به داشته هاى خود و یا دیگران است . در واقع آنانكه به فضل الهى پى برده اند و از سوى دیگر، اهداف والا و عالى بشریت را شناخته اند و به پرتگاههاى هولناكى كه در سر راه انسان قرار دارد، واقف شده اند، به عیان مى بینند كه تنها با فضل الهى مى توان از این پرتگاههاى هلاك كننده نجات یافت و به آن قلّه هاى رفیع دست یافت ؛ زیرا این فضل الهى است كه تمام سرمایه هاى لازم را در اختیار انسان قرار مى دهد و تواناییهاى لازم براى حركت در چنین راه خطیرى را به آدمى مى بخشد.
در واقع ، اشتباه ما این است كه یا به عظمت فضل الهى پى نبرده ایم و یا به آن اهداف عالى آشنا نیستیم ؛ یعنى به اهداف پایین دنیوى بسنده كرده ایم و تواناییهاى خود را هم براى رسیدن به چنین اهدافى كافى مى بینیم ، هرچند كه همین تواناییها هم از فضل الهى بر ما انسانهاست و ما از شكر آن غافل هستیم .
به هرحال ،همانگونه كه دردعاى اخیر گفته شد:((یا مُفْضِلُ لَسْتُ اَتَّكِلُ فِى النَّجاةِ مِنْ عِقابِكَ…))، ما براى رهایى از زشتیها و ظلمتها و رسیدن به پاكیها و نورها، نباید به داشته هاى خود مغرور شویم و خود را از فضل الهى بى نیاز ببینیم همانگونه كه نباید از كمبود داشته هاى خود ماءیوس و ناامید شویم و فضل پروردگار متعال را فراموش نماییم . در ((دعاى شریف جوشن كبیر)) پس از جمله ((یا مَنْ لا یُرْجى اِلاّفَضْلُهُ!))، این جمله آمده است :
((یا مَنْ لا یُخافُ اِلاّ عَدْلُهُ!)).

ادامه موضوع در ادامه مطلب

یكی از زیباترین جلوه های ارتباط عاشقانه با خدا و اساسی ترین راه های سیر و سلوك ، ذكر است؛ یعنی مترنّم بودن زبان و قلب انسان به اسماء حُسنای الهی و شاداب نگه داشتن گل روح در زیرباران یاد حق.

ذكرخدا، از یادبردن هستی محدود خویش در رهگذر یاد اسمای الهی است و تداوم و استمرار آن زنگار گناهان را از روی دل می زداید؛ زیرا غفلت و فراموشی حق تعالی ، ساحت دل را مكدّر می كند.ذكر خداوند آثار و ثمرات اعجاب آور و باشكوهی دارد كه هریك از آنها در سازندگی روحی و اخلاقی انسان تأثیر به سزایی دارد. این آثار عبارتنداز:

1- یاد خدا نسبت به بنده

اولین اثر یاد خدا این است كه خدای متعال نیز انسان را یاد می كند. «مرا یادكنید تا شمارا یادكنم ».

2- روشنی دل

خداوند؛ ذكرخویش راموجب نورانی شدن و بیداری دل ها می داند. مردن دل وافسردگی ازهولناك ترین سیه روزی هاست.

یكی از موثرترین عوامل علاج مرگ دل و احیای دوبارة آن، پناه بردن به ذكر خداست؛ ذكرحق نور است و مداومت درآن ، قلب را از تاریكی و ناامیدی و قساوت نجات می دهد.

3- آرامش قلب

به تعبیر قرآن طمأنینه و سكون قلب از جمله آثار مستقیم یاد خداست. «كسانی كه ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خداست، بدانید تنها با یاد خدا دل ها آرام می گیرد.»

4- خشیت و ترس از خدا

از جمله آثار یاد خدا برای مومنان، خداترسی و خشیت می باشد. قرآن در این زمینه می فرماید: «تنها مومنان هستند كه هرگاه یاد خدا به میان آید، دل هایشان ترسان شود».

یكی از موثرترین عوامل علاج مرگ دل و احیای دوبارة آن، پناه بردن به ذكر خداست؛ ذكرحق نور است و مداومت درآن ، قلب را از تاریكی و ناامیدی و قساوت نجات می دهد

5- بصیرت یافتن و شناخت شیطان

یكی از عوامل اصلی سقوط انسان و سیه روزی او، افتادن به دام های ناپیدای شیطان است و ذكر حق به انسان بصیرتی می دهد كه وسوسه های پنهان و دام های ناپیدای شیطان را به سهولت بشناسد و در دام او نیفتد.

6- بخشش گناهان

از آثار و ثمرات اخروی یاد خداوند ، مغفرت الهی می باشد كه شامل حال یادكنندگان خدا می گردد و اضافه برآن ، خداوند وعده اجر و پاداش بزرگ نیز به ایشان داده است.

7- حكمت و علم

یكی دیگر از ثمرات ذكر ، پختگی عقل و كمال و حكمت است. ذكر باعث فروزان شدن قوه ادراك انسان و جوشش فكر و
دعا

اندیشه می شود. جان فرد شایستگی این را پیدا می كند كه منعكس كننده حقایق غیبی در خود گردد و خداوند به اندیشه و عقل این افراد مدد رساند.

در روایات و احادیث ما به جایگاه مهم ذکر و برخی اذکار شریف و آثار مهم آنها تصریح شده است که به برخی از آنها اشاره می نمائیم.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به اصحابشان فرمودند: آیا می خواهید شما را به بهترین و پاکیزه ترین کارهایتان نزد پروردگارتان، و رفعت دهنده ترین اعمال در درجات معنویات، و آنچه برای شما بهتر از درهم و دینار است، و آنچه بهتر از روبرو شدن با دشمنان و مقابله با آنهاست، راهنمایی کنم؟ همگی گفتند: آری ای رسول خدا صلی الله علیه و آله، ایشان فرمودند: آن ذکر کثیر خداوند متعال است.

 

انتخاب سریع یک انجمن
 


نمایش برچسب‌ها

مشاهده قوانین
انجمن

10

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.